Точката на рентабилност е сумата, която бизнесът трябва да спечели, за да покрие всички режийни разходи, както постоянни, така и променливи. Това е моментът, в който разходите са равни на приходите и бизнесът работи без загуба, но все още не е на печалба.
При изчисляването на точката на рентабилност е важно да се вземат предвид:
Тези разходи са независими от обема на продажбите: наем на склад или офис, такси за услуги (хостинг, CRM, счетоводство), заплати на служителите и основни разходи за маркетинг.
Разходи, които се извършват при всяка продажба: себестойност на стоките (покупна цена от доставчика), комисиони на платежни системи или платформи за търговия, логистични разходи (доставка, опаковане) и други разходи, пряко свързани с всяка единица стока.
Комисиони за услуги: платформи (Shopify, WooCommerce, често 2-3%), платежни системи (PayPal, Stripe, обикновено от 2% до 5% за всяко плащане), пазари (Amazon, eBay, процент от продажбата 10-15%), банки и акцептиране (обикновено 1-3%), реклама (Facebook, Google Ads).
Разходи, свързани с обработката на върнати стоки, поправка или повторна продажба на върнати стоки.
Артикули, които трудно се продават (не са актуални, излезли от мода).
Намаляването на цените се отразява на маржовете.